Ungdomsbarometerns experter spanar på Generation Alpha!
Sveriges nästa ungdomsgeneration har redan fått namnet Alpha – men vad kan vi egentligen säga om dem? I detta webinar reflekterar Jessica Åkerström, Sara Fröhling Lindersköld och Johanna Göransson vad som definierar Sveriges 7-14-åringar och delar med sig av några smakprov från studiens resultat.
Generation Alpha, födda 2010 och senare, utgör nästan en och en halv miljon individer i Sverige enligt SCB. Detta gör dem till landets största generation. För att förstå hur beteenden som kost- och träningsvanor, användning av sociala medier och konsumtionsmönster förändras och formas, eller hur intresset för ämnen som ekonomi och teknik etableras, har Ungdomsbarometern för första gången riktat fokus mot Sveriges barn, tweens och yngre tonåringar.
Resultat och insikter från undersökningen finns sammanställt i en introduktionsrapport och fem fördjupningsmoduler på följande teman:
- Livsstil och hälsa
- Matintresse och kostvanor
- Pengar och konsumtion
- Kommunikation, sociala medier och nyhetskonsumtion
- Framtidssyn, skola och jobb
Läs mer om Lilla UB
I webinaret diskuterar Ungdomsbarometerns experter hur vi kan tolka resultaten från undersökningen, reflekterar kring vad som är livsfas och vad som är generationstypiskt och bjuder på några godbitar från de olika fördjupningsmoduler som finns att ta del av. En kunskapshöjande sneak-peak på nästa generation helt enkelt!