Hur ser unga på högre studier? Ungdomsbarometern har i över 20 år undersökt ungas attityder, värderingar och beteenden kopplat till högre utbildning, och i Högskolerapporten följer vi både långsiktiga trender och aktuella fenomen som påverkar ungas beslut att studera vidare.
Rapporten kombinerar insikter från Sveriges största studie bland unga presumtiva studenter med analyser och relevant statistik från exempelvis SCB och UKÄ. Här får du en heltäckande bild av hur unga ser på högskolan (och universitet) idag och vilka faktorer som påverkar deras utbildningsval.
Öka kunskapen om unga inom din organisation med en föreläsning av våra experter. Vi erbjuder allt från generella insikter om unga till skräddarsydda presentationer som anpassas efter era specifika behov och intressen. Föreläsningar kan inspirera och engagera internt, samtidigt som de ger insikter om vad som driver och påverkar nästa generation.
Är du intresserad av att boka en workshop, en föreläsning eller beställa en målgruppsanalys? Fyll i dina uppgifter i formuläret så hör någon av våra experter av sig!
Rapporten ger en fördjupad inblick i ungas värderingar och normer samt hur dessa påverkar deras vardag, tillvaro, samhällssyn och framtidstro.
Gymnasierapporten belyser ungas val av skola och program, samt hur information och kommunikation inför valet påverkar deras beslut. Här får du en heltäckande bild av vad som väger tyngst i gymnasievalet.
Rapporten visar hur unga ser på framtida arbetsliv, vad som styr yrkesval och hur de förhåller sig till arbete, branscher och karriär.
Denna rapport går på djupet med ungas matvanor, från konsumtion och relation till matlagning till vilka faktorer som påverkar deras val av mat.
Hur engagerar varumärken unga idag? Rapporten undersöker ungas sociala medievanor, deras syn på reklam och favoritkreatörer. I år fokuserar vi också på hur unga upptäcker nya produkter och gör research när något fångar deras intresse.