UB-Panelen

Tyck till i aktuella frågor

Är du mellan 15-29 år? Vill du göra din röst hörd och påverka beslut i ungdoms- och framtidsfrågor? Bli en del av UB-panelen och ge ditt perspektiv som ung i Sverige idag.

Gör din röst hörd i UB-panelen genom att delta i undersökningar och dela dina perspektiv på aktuella frågor och ämnen.

Det här får du

Förutom chansen att vara en röst för din generation får du ersättning för ditt deltagande i undersökningar som skickas ut till panelen. Ersättningen varierar beroende på undersökningens längd. I normalfallet tar en digital enkätstudie inte mer än 5-10 minuter att svara på. Beroende på dina intresseområden kan du även erbjudas att delta i fokusgrupper online eller på plats. Deltagande är alltid frivilligt.

Hur vi hanterar dina uppgifter

Våra frågor syftar till att ta reda på dina preferenser och åsikter kring ämnen som utbildning, arbete och livsstil. Svaren samlas in genom undersökningar och fokusgrupper. För att delta måste du vara över 15 år. Alla svar anonymiseras och sammanställs för analys. Vi följer strikta integritetsprinciper och i vår integritetspolicy förklarar vi mer om hur vi samlar in och använder dina uppgifter som deltagare i UB-panelen.

Vill du veta mer?

Logga in eller registrera dig här:

 

Vanliga frågor

Hur får jag min ersättning?

I vår panelportal kan du växla in din intjänade bonus mot olika presentkort, lotter och rabattkoder. Beroende på summan du tjänat in kommer du erbjudas olika uttagsmöjligheter. Din valda belöning skickas sedan digitalt till den mejladress du registrerat på panelkontot. Observera att det kan ta 1-4 vardagar innan utbetalningen gått igenom.

Du hittar ditt aktuella saldo på panelkontot.

Varför har jag inte fått betalt för en studie jag slutfört?

Om du har genomfört en undersökning och fått mindre betalt än vad som stod i inbjudan, eller inte fått betalt alls, så beror det förmodligen på att ditt svar bedömts som bristande eller ogiltigt. Anledningen till detta kan vara att dina svar varit inkonsekventa, slumpmässiga på olika frågor, att du fyllt i samma alternativ genom hela undersökningen eller att du inte utvecklat dina svar i öppna frågor.

Om du tycker att bedömningen av dina svar varit felaktig kan du skicka ett meddelande till vår support: https://cint.zendesk.com/hc/en-us/requests/new

Varför har jag inte fått en undersökning på ett tag?
Ibland finns det inga aktuella undersökningar som matchar din profil. Men det är också viktigt att du deltar i de studier vi skickar ut till dig eftersom inaktiva panelister automatiskt blir inbjuden till färre studier.
Jag vill delta i fokusgrupper. Hur gör jag för att anmäla mig?

Vi genomför regelbundet fokusgrupper, djupintervjuer och kompisintervjuer – både digitalt och fysiskt på plats. Vår kvalpanel är till för dig som vill delta i gruppdiskussioner eller intervjuer mot ersättning. Skicka in en intresseanmälan till kvalpanelen via knappen nedan så hör vi av oss.
Intresseanmälan Kvalpanelen

Om du har några frågor kring hur en fokusgrupp går till eller vill veta mer om kvalpanelen går det bra att mejla oss på kval-panelen@ungdomsbarometern.se

Jag vill få fler undersökningar skickade till mig. Hur gör jag?

Se till att du fyllt i dina uppgifter i panelportalen och besvarat alla frågor som finns där. Det gör att vi lättare kan bedöma om du tillhör rätt målgrupp redan innan vi skickar ut en studie till dig. Se också till att uppdatera din information så att den fortsätter vara aktuell – har du exempelvis slutat studera och börjat arbeta, flyttat hemifrån eller bildat familj?

Att regelbundet besvara de undersökningar som skickas till dig ökar också sannolikheten för att du ska få fler inbjudningar. Panelister som sällan eller aldrig svarar på våra studier får automatiskt färre inbjudningar då systemet rankar aktiva deltagare högre. Ju högre ranking, desto fler undersökningar blir man inbjuden till.

Varför får jag undersökningar där jag inte tillhör rätt målgrupp?
En del av våra undersökningar riktar sig till specifika målgrupper. Det kan exempelvis handla om att vi vill undersöka vad gymnasieelever tycker och tänker kring sina studier eller hur unga anställda upplever sitt arbetsliv. Om du blir inbjuden till en studie där du inte tillhör rätt målgrupp beror det oftast på att den information vi har om dig inte är uppdaterad eller ifylld. Därför ställer vi alltid några kontrollfrågor i början av en undersökning för att säkerställa att du uppfyller kriterierna för att delta. Tillhör du inte rätt målgrupp får du ett meddelande om detta och systemet kommer då leta fram en ny undersökning som kan passa dig bättre.
Jag får felmeddelande ”technical terminate”
Detta error-meddelandet dyker upp när du försöker delta i en undersökning via en enhet som inte stöds av undersökningen, till exempel om du öppnar en mobilanpassad undersökning på en dator eller vice versa. Får du felmeddelandet ”technical terminate” kan du alltså testa att starta om undersökningen på en annan enhet så ska det gå bättre.
Jag får felmeddelande ”survey closed”
Survey closed innebär att undersökningen är stängd för deltagande. Det kan bero på att studien redan fått in önskat antal svar inom en viss målgrupp eller att undersökningen har avslutats.
Jag får felmeddelande ”quota full”
Quota Full innebär att undersökningen redan nått önskat antal svar inom en viss målgrupp. Detta meddelande visar sig antingen direkt när du öppnar studien (om du har fyllt i dina uppgifter på panelkontot) eller efter att du besvarat några inledande screeningfrågor men inte tagit dig igenom hela studien. För att undvika detta rekommenderar vi att du håller din profil uppdaterad och att du försöker svara på undersökningar du blir inbjuden till så snabbt som möjligt.
Jag får felmeddelande ”screen out”
Ibland behöver vi mer information om dig för att kunna avgöra om du tillhör studiens aktuella målgrupp eller inte. Om du inte skulle tillhöra den grupp undersökningen vänder sig till kommer du att få ett meddelande om att blivit ”screenad” eller att du inte är kvalificerad för att delta i undersökningen.
Hur avslutar jag mitt konto i UB-panelen?

För att gå ur UB-panelen behöver du logga in på ditt panelkonto. I menyn klickar du sedan på ”avsluta konto” och skriver in ditt lösenord. All information vi har om dig kommer då att raderas.

Observera att de belöningar du inte hämtat ut försvinner när du raderar ditt konto. Det går inte heller att återskapa ett konto efter att det raderats.

Jag behöver support, vart vänder jag mig?

Om du stött på problem med utbetalningar eller presentkort, inte fått betalt för en studie som du genomfört eller har frågor kring ersättning och belöningar så kan du vända dig direkt till vår panelpartner Cint.

Fyll i formuläret på supportsidan: https://cint.zendesk.com/hc/en-us/requests/new så får du svar så fort de undersökt problemet (och det går utmärkt att skriva på svenska även om formuläret är på engelska).

Har du istället en fråga om UB-panelen, eller undrar över något som Cint inte kan hjälpa dig med kan du kontakta oss på ubpanelen@ungdomsbarometern.se så hjälper vi dig!