UB-Panelen
Tyck till i aktuella frågor
Är du mellan 15-29 år? Vill du göra din röst hörd och påverka beslut i ungdoms- och framtidsfrågor? Bli en del av UB-panelen och ge ditt perspektiv som ung i Sverige idag.
Det här får du
Förutom chansen att vara en röst för din generation får du ersättning för ditt deltagande i undersökningar som skickas ut till panelen. Ersättningen varierar beroende på undersökningens längd. I normalfallet tar en digital enkätstudie inte mer än 5-10 minuter att svara på. Beroende på dina intresseområden kan du även erbjudas att delta i fokusgrupper online eller på plats. Deltagande är alltid frivilligt.
Hur vi hanterar dina uppgifter
Våra frågor syftar till att ta reda på dina preferenser och åsikter kring ämnen som utbildning, arbete och livsstil. Svaren samlas in genom undersökningar och fokusgrupper. För att delta måste du vara över 15 år. Alla svar anonymiseras och sammanställs för analys. Vi följer strikta integritetsprinciper och i vår integritetspolicy förklarar vi mer om hur vi samlar in och använder dina uppgifter som deltagare i UB-panelen.
Vill du veta mer?
Logga in eller registrera dig här:
Vanliga frågor
Hur får jag min ersättning?
I vår panelportal kan du växla in din intjänade bonus mot olika presentkort, lotter och rabattkoder. Beroende på summan du tjänat in kommer du erbjudas olika uttagsmöjligheter. Din valda belöning skickas sedan digitalt till den mejladress du registrerat på panelkontot. Observera att det kan ta 1-4 vardagar innan utbetalningen gått igenom.
Du hittar ditt aktuella saldo på panelkontot.
Varför har jag inte fått betalt för en studie jag slutfört?
Om du har genomfört en undersökning och fått mindre betalt än vad som stod i inbjudan, eller inte fått betalt alls, så beror det förmodligen på att ditt svar bedömts som bristande eller ogiltigt. Anledningen till detta kan vara att dina svar varit inkonsekventa, slumpmässiga på olika frågor, att du fyllt i samma alternativ genom hela undersökningen eller att du inte utvecklat dina svar i öppna frågor.
Om du tycker att bedömningen av dina svar varit felaktig kan du skicka ett meddelande till vår support: https://cint.zendesk.com/hc/en-us/requests/new
Varför har jag inte fått en undersökning på ett tag?
Jag vill delta i fokusgrupper. Hur gör jag för att anmäla mig?
Vi genomför regelbundet fokusgrupper, djupintervjuer och kompisintervjuer – både digitalt och fysiskt på plats. Vår kvalpanel är till för dig som vill delta i gruppdiskussioner eller intervjuer mot ersättning. Skicka in en intresseanmälan till kvalpanelen via knappen nedan så hör vi av oss.
Intresseanmälan Kvalpanelen
Om du har några frågor kring hur en fokusgrupp går till eller vill veta mer om kvalpanelen går det bra att mejla oss på kval-panelen@ungdomsbarometern.se
Jag vill få fler undersökningar skickade till mig. Hur gör jag?
Se till att du fyllt i dina uppgifter i panelportalen och besvarat alla frågor som finns där. Det gör att vi lättare kan bedöma om du tillhör rätt målgrupp redan innan vi skickar ut en studie till dig. Se också till att uppdatera din information så att den fortsätter vara aktuell – har du exempelvis slutat studera och börjat arbeta, flyttat hemifrån eller bildat familj?
Att regelbundet besvara de undersökningar som skickas till dig ökar också sannolikheten för att du ska få fler inbjudningar. Panelister som sällan eller aldrig svarar på våra studier får automatiskt färre inbjudningar då systemet rankar aktiva deltagare högre. Ju högre ranking, desto fler undersökningar blir man inbjuden till.
Varför får jag undersökningar där jag inte tillhör rätt målgrupp?
Jag får felmeddelande ”technical terminate”
Jag får felmeddelande ”survey closed”
Jag får felmeddelande ”quota full”
Jag får felmeddelande ”screen out”
Hur avslutar jag mitt konto i UB-panelen?
För att gå ur UB-panelen behöver du logga in på ditt panelkonto. I menyn klickar du sedan på ”avsluta konto” och skriver in ditt lösenord. All information vi har om dig kommer då att raderas.
Observera att de belöningar du inte hämtat ut försvinner när du raderar ditt konto. Det går inte heller att återskapa ett konto efter att det raderats.
Jag behöver support, vart vänder jag mig?
Om du stött på problem med utbetalningar eller presentkort, inte fått betalt för en studie som du genomfört eller har frågor kring ersättning och belöningar så kan du vända dig direkt till vår panelpartner Cint.
Fyll i formuläret på supportsidan: https://cint.zendesk.com/hc/en-us/requests/new så får du svar så fort de undersökt problemet (och det går utmärkt att skriva på svenska även om formuläret är på engelska).
Har du istället en fråga om UB-panelen, eller undrar över något som Cint inte kan hjälpa dig med kan du kontakta oss på ubpanelen@ungdomsbarometern.se så hjälper vi dig!