Livsstil, identitet och samhälle
Denna rapport ger en fördjupad inblick i ungas liv genom att belysa deras värderingar, normer och hur dessa präglar deras vardag, tillvaro och syn på samhället och framtiden.
Återkommande studier
Ungdomsbarometern är Sveriges bredaste ungdomsstudie och undersöker allt från hobbys och medievanor till politiska övertygelser och tankar om framtiden.
Resultaten analyseras och sammanställs i ett flertal rapportområden med insikter om hur dagens unga tänker, tycker och agerar. Frågorna behandlar allt från intressen, kost- och hälsovanor, synen på utbildning och tankar om ett framtida arbetsliv, till engagemang, medievanor och vad som är viktigt i det sociala livet. Insikterna är ett underlag för att förstå hur ungas attityder, erfarenheter och intressen kan komma att påverka samhällsutvecklingen, såväl här och nu som på längre sikt.
Förutom att ge svar på aktuella frågor kan vi analysera data som stäcker sig så långt tillbaka som 1991. Det låter oss studera förändringar i en större kontext och ger oss en unik möjlighet att följa upp trender som har kommit och gått genom åren.
Denna rapport ger en fördjupad inblick i ungas liv genom att belysa deras värderingar, normer och hur dessa präglar deras vardag, tillvaro och syn på samhället och framtiden.
Gymnasierapporten belyser ungas val av skola och program, samt hur information och kommunikation inför valet påverkar deras beslut. Här får du en heltäckande bild av vad som väger tyngst i gymnasievalet.
Högskolerapporten fokuserar på ungas syn på och inställning till att studera vidare. Den lyfter varför unga väljer att plugga, vilka utbildningar de intresserar sig för, och hur och var de vill studera.
Arbetslivsrapporten ger en bild av hur unga ser på sitt framtida arbetsliv. Den beskriver vad som är viktigast i yrkesvalet, vilka branscher och yrken som lockar, samt hur unga förhåller sig till arbete och karriär.
Denna rapport går på djupet med ungas matvanor, från konsumtion och relation till matlagning till vilka faktorer som påverkar deras val av mat.
Hur engagerar varumärken unga idag? Rapporten undersöker ungas sociala medievanor, deras syn på reklam och favoritkreatörer. I år fokuserar vi också på hur unga upptäcker nya produkter och gör research när något fångar deras intresse.
Våra temarapporter tecknar en bred bild av ungas attityder och värderingar inom de olika områdena, men ibland behövs ännu mer fördjupad kunskap. Verklig magi uppstår genom att kombinera de generella insikterna ur dessa med skräddarsydd analys där vi fokuserar på en specifik målgrupp eller fråga ur olika årgångar (allra helst tillsammans med kvalitativa metoder).
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2024
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2020
2020
2020
2020
2020
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2018
2018
2018
2018
2018
2018
2017
2017
2017
2017
2017
2017
2016
2016
2016
2015
2015
2015
2014
2014
2014
2013
2013
2013
2012
2012
2012
2011
2011
2011
2010
2010
2010
2009
2009
2009
2008
2008
2008
2007
2007
2007
2007
2005
2005
2005
2005
2005
2005
2004
2004
2004
2004
2004
2003
2003
2003
2003
2003
2002
2002
2002
2002
2002
2002
2001
2001
2001
2001
2001
2000
2000
2000
2000
2000
1999
1999
1999
1999
1999
1999
1998
1998
1998
1998
1998
1998
1998
1997
1997
1997
1997
1997
1997
1997
1996
1996
1996
1996
1996
1994
1994
1994
1994
1994
1994
1993
1993
1993
1993
1993
1992
1992
1992
1992
1991
1991