Identitet, livsstil och hälsa
Hur ser identitetsskapande, intressen och värderingar ut bland unga? Hur står det till med deras mående och hälsa?
Återkommande studier
Ungdomsbarometern är Sveriges bredaste ungdomsstudie och undersöker allt från hobbys och medievanor till politiska övertygelser och tankar om framtiden.
Resultaten analyseras och sammanställs i ett flertal rapportområden med insikter om hur dagens unga tänker, tycker och agerar. Frågorna behandlar allt från intressen, kost- och hälsovanor, synen på utbildning och tankar om ett framtida arbetsliv, till engagemang, medievanor och vad som är viktigt i det sociala livet. Insikterna är ett underlag för att förstå hur ungas attityder, erfarenheter och intressen kan komma att påverka samhällsutvecklingen, såväl här och nu som på längre sikt.
Förutom att ge svar på aktuella frågor kan vi analysera data som stäcker sig så långt tillbaka som 1991. Det låter oss studera förändringar i en större kontext och ger oss en unik möjlighet att följa upp trender som har kommit och gått genom åren.
Hur ser identitetsskapande, intressen och värderingar ut bland unga? Hur står det till med deras mående och hälsa?
Hur utvecklas ungas syn på viktiga samhällsfrågor och politik? Hur förändras deras framtidssyn, förtroende för institutioner och engagemangsvilja?
Hur ser unga på valet till gymnasiet? Vad är viktigast vid val av program och skola samt hur hämtar de information inför sina val?
Hur stort är ungas intresse för högre utbildning? De som vill studera – varför, vad, hur och var vill de studera samt vilken information vill de ha inför val av utbildning?
Hur tänker unga kring det framtida arbetslivet? Vilka faktorer är viktigast vid valet av bransch och vilka branscher är de mest attraktiva bland unga idag?
Hur ser ungas matkonsumtion ut och hur förhåller de sig till kosten? Hur tar dessa attityder och beteenden sig uttryck matbutiken?
Vad lägger unga i begreppet hållbarhet idag och hur engagerade är de i hållbarhetsfrågan? Vilka hinder upplever de för att leva hållbart?
Vad definierar Gen Z som konsumenter och vad lägger de pengarna på? Hur ser ungas ekonomiska kunskap och beteenden ut?
Hur når man ut till Gen Z idag? Och vad behöver man som avsändare ha med sig för att intressera och engagera?
Våra temarapporter tecknar en bred bild av ungas attityder och värderingar inom de olika områdena, men ibland behövs ännu mer fördjupad kunskap. Verklig magi uppstår genom att kombinera de generella insikterna ur dessa med skräddarsydd analys där vi fokuserar på en specifik målgrupp eller fråga ur olika årgångar (allra helst tillsammans med kvalitativa metoder).
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2023
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2020
2020
2020
2020
2020
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2019
2018
2018
2018
2018
2018
2018
2017
2017
2017
2017
2017
2017
2016
2016
2016
2015
2015
2015
2014
2014
2014
2013
2013
2013
2012
2012
2012
2011
2011
2011
2010
2010
2010
2009
2009
2009
2008
2008
2008
2007
2007
2007
2007
2005
2005
2005
2005
2005
2005
2004
2004
2004
2004
2004
2003
2003
2003
2003
2003
2002
2002
2002
2002
2002
2002
2001
2001
2001
2001
2001
2000
2000
2000
2000
2000
1999
1999
1999
1999
1999
1999
1998
1998
1998
1998
1998
1998
1998
1997
1997
1997
1997
1997
1997
1997
1996
1996
1996
1996
1996
1994
1994
1994
1994
1994
1994
1993
1993
1993
1993
1993
1992
1992
1992
1992
1991
1991